Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhäjoen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://vanhatpoytakirjat.pyhajoki.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://vanhatpoytakirjat.pyhajoki.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 24.03.2020/Pykälä 24

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Tekninen lautakunta

§ 18

25.02.2020

Tekninen lautakunta

§ 24

24.03.2020

 

Ympäristönsuojelumääräykset / Luonnos

 

Teknltk 25.02.2020 § 18

 


Ympäristönsuojelulain (YSL 527/2014) 202 §:n nojalla kunta voi antaa ympäristönsuojelulain täytäntöön panemiseksi tarpeellisia paikallisista olosuhteista johtuvia, kuntaa tai sen osaa koskevia yleisiä määräyksiä laatimalla ja hyväksymällä kunnan ympäristönsuojelumääräykset. Kunta voi itsehallintonsa puitteissa päättää, onko määräysten antamiselle tarvetta.

Ympäristönsuojelumääräysten antaja on kunta. Kunnanvaltuusto voi delegoida määräysten antamisen alaiselleen toimivaltaiselle elimelle. Kuntaliitto kuitenkin suosittaa, että määräykset annettaisiin kokonaisuutena valtuustossa niiden merkittävyyden ja laajan oikeusvaikutuksen vuoksi.

 

Mainitun lainkohdan mukaan ympäristönsuojelumääräykset voivat koskea:

1) toimia, rajoituksia ja rakennelmia, joilla ehkäistään päästöjä tai niiden haitallisia vaikutuksia;

2) erityisen häiritsevän tilapäisen melun ja tärinän torjuntaa;

3) toimintojen sijoittumisen ympäristönsuojelullisia edellytyksiä asemakaava-alueen ulkopuolella;

4) sellaisten alueiden määrittelyä, joilla ympäristön erityisen pilaantumisvaaran vuoksi on kielletty jäteveden johtaminen maahan, vesistöön taikka ojaan, lähteeseen, tekolammikkoon tai vesilain 1 luvun 3 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaiseen noroon;

5) sellaisten alueiden ja vyöhykkeiden määrittelyä, joilla lannan ja lannoitteiden sekä maataloudessa käytettävien ympäristölle haitallisten aineiden käyttöä rajoitetaan;

6) valvontaa varten tarpeellisten tietojen antamista;

7) vesien ja meriympäristön tilan parantamista koskevia toimia, jotka ovat vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain mukaisen vesienhoitosuunnitelman tai merenhoitosuunnitelman mukaan tarpeellisia.

 

 

Määräykset eivät voi koskea:

 

1) luvanvaraista, ilmoituksenvaraista tai rekisteröitävää toimintaa;

2) YSL:n 31 §:ssä tarkoitettua koeluontoista toimintaa;

3) YSL 120 §:ssä tarkoitettuja poikkeuksellisia tilanteita;

4) YSL 136 §:n 1 momentissa tarkoitettua pilaantuneen maaperän ja pohjaveden puhdistamista koskevaa ilmoitusmenettelyä;

5) puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen toimintaa

 

 

Kunnan ympäristönsuojelumääräykset ovat voimaan tultuaan sitovia ja kaikkia kunnan yksilöitä ja yhteisöjä velvoittavaa norminantoa ja niiden rikkominen on valvontatoimien ja hallintopakon käyttämisen peruste. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi yksittäistapauksessa myöntää poikkeuksen ympäristönsuojelumääräyksistä niissä mainituin perustein. Poikkeamista määräyksestä haetaan viranomaiselta, joka tekee asiassa hallintopäätöksen.

 

 

Kuntaliitto on julkaissut v. 2019 kunnallisten ympäristönsuojelumääräysten valmistelijoille ja päättäjille oppaan ympäristönsuojelumääräysten laatimisesta (Kati Ojala, Ympäristönsuojelumääräysten laatiminen, Kuntaliitto, 2019). Opas on saatavilla sähköisenä versiona kuntaliiton sivuilta.

 

 

Ympäristönsuojelumääräysten käsittelyn pohjaksi Pohjois-Pohjanmaan eteläisen osan ja Keski-Pohjanmaan kuntien viranhaltijat ovat laatimassa yhteistä pohjaesitystä ympäristönsuojelumääräyksille ja niiden perusteluille. Työssä on käytetty alueellisesti soveltaen Kuntaliiton ympäristönsuojelumääräysten laatimisoppaan mallimääräyksiä ja niiden perusteluja. Yhteisten määräysmallien laatimisen taustalla on, että kunnilla on ympäristönsuojelun kannalta yhteisiä paikallisia olosuhteita mm. yhteisten vesistöjen ja jokien yhteisten valuma-alueiden kautta. Ympäristönsuojelumääräyksissä huomioitavat pilaantumiselle herkät alueet kuten pohjavesialueet ja yhteisten vesistöjen ranta-alueet voivat nekin jatkua useamman kunnan alueelle.

 

 

Ympäristönsuojelumääräysten antaminen kunnassa tapahtuu seuraavan yleistyksen mukaisesti:

 

1. Määräysten valmistelu (ympäristösihteeri)

- valmistelijana kunnan ympäristönsuojelun viranhaltijat

- tarvittava viranomaisyhteistyö (erityisesti rakennusvalvonta, ympäristöterveydenhuolto ja jätehuoltoviranomaiset)

- tarveharkinta

- ympäristönsuojelun kannalta herkät alueet

- määräysten perustelut

- tiedotus ja osallistuminen


2. Viranomaisen käsittely (tekninen lautakunta)

- ehdotuksen ja perustelujen hyväksyntä

- kuuleminen ja ehdotuksen nähtävilläpito (esim. 30 vrk)

- kuultavia: kunnan jäsenet, ELY-keskus, yhdistykset, naapurikunnat, muut tahot)

3. valtuuston tai muu päättävän elimen päätös

- päätös ehdotuksen hyväksymisestä

- päätöksen tiedonanto

- valitusaika 30 vrk 7 vrk:n tiedoksiannosta

 

Ympäristösihteerin esitys:

 


Pyhäjoen kuntaan päätetään ryhtyä laatimaan ympäristönsuojelulain 202 §:n mukaisia kunnan ympäristönsuojelumääräyksiä edellä kuvatuin lähtötiedoin ja perustein. Valmistelussa hyödynnetään lähialueen kuntien kanssa valmisteltavaa Kuntaliiton oppaan mukaista ympäristönsuojelumääräysmallia ja siinä käytettyjä määräysten perusteluja.

Ehdotus:

Tekninen lautakunta päättää käynnistää ympäristösuojelumääräysten laatimisen ympäristösihteerin esityksen mukaisesti hyödyntäen oheismateriaalina olevaa Kuntaliiton mallia ja lähialueen kuntien yhteistoiminnassa tehtävää valmistelutyötä.

 

 

Päätös:

 


Lautakunta hyväksyi ehdotuksen.
__________



Tiedoksi:

Ympäristösihteeri

Muutoksenhaku:

Ei muutoksenhakua (KL 136, valmistelu)

Teknltk 25.02.2020 § 18

 


Ympäristönsuojelulain (YSL 527/2014) 202 §:n nojalla kunta voi antaa ympäristönsuojelulain täytäntöön panemiseksi tarpeellisia paikallisista olosuhteista johtuvia, kuntaa tai sen osaa koskevia yleisiä määräyksiä laatimalla ja hyväksymällä kunnan ympäristönsuojelumääräykset. Kunta voi itsehallintonsa puitteissa päättää, onko määräysten antamiselle tarvetta.

Ympäristönsuojelumääräysten antaja on kunta. Kunnanvaltuusto voi delegoida määräysten antamisen alaiselleen toimivaltaiselle elimelle. Kuntaliitto kuitenkin suosittaa, että määräykset annettaisiin kokonaisuutena valtuustossa niiden merkittävyyden ja laajan oikeusvaikutuksen vuoksi.

 

Mainitun lainkohdan mukaan ympäristönsuojelumääräykset voivat koskea:

1) toimia, rajoituksia ja rakennelmia, joilla ehkäistään päästöjä tai niiden haitallisia vaikutuksia;

2) erityisen häiritsevän tilapäisen melun ja tärinän torjuntaa;

3) toimintojen sijoittumisen ympäristönsuojelullisia edellytyksiä asemakaava-alueen ulkopuolella;

4) sellaisten alueiden määrittelyä, joilla ympäristön erityisen pilaantumisvaaran vuoksi on kielletty jäteveden johtaminen maahan, vesistöön taikka ojaan, lähteeseen, tekolammikkoon tai vesilain 1 luvun 3 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaiseen noroon;

5) sellaisten alueiden ja vyöhykkeiden määrittelyä, joilla lannan ja lannoitteiden sekä maataloudessa käytettävien ympäristölle haitallisten aineiden käyttöä rajoitetaan;

6) valvontaa varten tarpeellisten tietojen antamista;

7) vesien ja meriympäristön tilan parantamista koskevia toimia, jotka ovat vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain mukaisen vesienhoitosuunnitelman tai merenhoitosuunnitelman mukaan tarpeellisia.

 

 

Määräykset eivät voi koskea:

 

1) luvanvaraista, ilmoituksenvaraista tai rekisteröitävää toimintaa;

2) YSL:n 31 §:ssä tarkoitettua koeluontoista toimintaa;

3) YSL 120 §:ssä tarkoitettuja poikkeuksellisia tilanteita;

4) YSL 136 §:n 1 momentissa tarkoitettua pilaantuneen maaperän ja pohjaveden puhdistamista koskevaa ilmoitusmenettelyä;

5) puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen toimintaa

 

 

Kunnan ympäristönsuojelumääräykset ovat voimaan tultuaan sitovia ja kaikkia kunnan yksilöitä ja yhteisöjä velvoittavaa norminantoa ja niiden rikkominen on valvontatoimien ja hallintopakon käyttämisen peruste. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi yksittäistapauksessa myöntää poikkeuksen ympäristönsuojelumääräyksistä niissä mainituin perustein. Poikkeamista määräyksestä haetaan viranomaiselta, joka tekee asiassa hallintopäätöksen.

 

 

Kuntaliitto on julkaissut v. 2019 kunnallisten ympäristönsuojelumääräysten valmistelijoille ja päättäjille oppaan ympäristönsuojelumääräysten laatimisesta (Kati Ojala, Ympäristönsuojelumääräysten laatiminen, Kuntaliitto, 2019). Opas on saatavilla sähköisenä versiona kuntaliiton sivuilta.

 

 

Ympäristönsuojelumääräysten käsittelyn pohjaksi Pohjois-Pohjanmaan eteläisen osan ja Keski-Pohjanmaan kuntien viranhaltijat ovat laatimassa yhteistä pohjaesitystä ympäristönsuojelumääräyksille ja niiden perusteluille. Työssä on käytetty alueellisesti soveltaen Kuntaliiton ympäristönsuojelumääräysten laatimisoppaan mallimääräyksiä ja niiden perusteluja. Yhteisten määräysmallien laatimisen taustalla on, että kunnilla on ympäristönsuojelun kannalta yhteisiä paikallisia olosuhteita mm. yhteisten vesistöjen ja jokien yhteisten valuma-alueiden kautta. Ympäristönsuojelumääräyksissä huomioitavat pilaantumiselle herkät alueet kuten pohjavesialueet ja yhteisten vesistöjen ranta-alueet voivat nekin jatkua useamman kunnan alueelle.

 

 

Ympäristönsuojelumääräysten antaminen kunnassa tapahtuu seuraavan yleistyksen mukaisesti:

 

1. Määräysten valmistelu (ympäristösihteeri)

- valmistelijana kunnan ympäristönsuojelun viranhaltijat

- tarvittava viranomaisyhteistyö (erityisesti rakennusvalvonta, ympäristöterveydenhuolto ja jätehuoltoviranomaiset)

- tarveharkinta

- ympäristönsuojelun kannalta herkät alueet

- määräysten perustelut

- tiedotus ja osallistuminen


2. Viranomaisen käsittely (tekninen lautakunta)

- ehdotuksen ja perustelujen hyväksyntä

- kuuleminen ja ehdotuksen nähtävilläpito (esim. 30 vrk)

- kuultavia: kunnan jäsenet, ELY-keskus, yhdistykset, naapurikunnat, muut tahot)

3. valtuuston tai muu päättävän elimen päätös

- päätös ehdotuksen hyväksymisestä

- päätöksen tiedonanto

- valitusaika 30 vrk 7 vrk:n tiedoksiannosta

 

Ympäristösihteerin esitys:

 


Pyhäjoen kuntaan päätetään ryhtyä laatimaan ympäristönsuojelulain 202 §:n mukaisia kunnan ympäristönsuojelumääräyksiä edellä kuvatuin lähtötiedoin ja perustein. Valmistelussa hyödynnetään lähialueen kuntien kanssa valmisteltavaa Kuntaliiton oppaan mukaista ympäristönsuojelumääräysmallia ja siinä käytettyjä määräysten perusteluja.

Ehdotus:

Tekninen lautakunta päättää käynnistää ympäristösuojelumääräysten laatimisen ympäristösihteerin esityksen mukaisesti hyödyntäen oheismateriaalina olevaa Kuntaliiton mallia ja lähialueen kuntien yhteistoiminnassa tehtävää valmistelutyötä.

 

 

Päätös:

 


Lautakunta hyväksyi ehdotuksen.
__________



Tiedoksi:

Ympäristösihteeri

Muutoksenhaku:

Ei muutoksenhakua (KL 136, valmistelu)

 



Teknltk 24.03.2020 § 24


Kunnallisia ympäristönsuojelumääräyksiä ja niiden perusteluja on valmisteltu Pohjois-Pohjanmaan eteläisen osan ja Keski-Pohjanmaan kuntien viranhaltijoiden toimesta. Valmistelun pohjalta on laadittu yhteiset mallimääräykset Suomen kuntaliiton mallipohjia hyödyntäen. Seudullisesti valmisteltu ympäristönsuojelumääräysten mallin pohjalta on laadittu viranomaistyönä ensimmäinen luonnos Pyhäjoen kunnan ympäristönsuojelumääräyksiksi ja niiden perusteluiksi. Määräyksiin esitetään liitettäväksi kaksi kartta-aineistoa. Niistä toiseen merkitään kunnan alueella olevat pohjavesialueet Kopisto, Kötinkangas ja Viinikangas (liite 1). Toiseen on osoitettu Suomen ympäristökeskuksen jätevesien käsittelyä varten teettämät rajaukset vesistöjen ranta-alueista (liite 2).

Liitteet:

 

- Luonnos Pyhäjoen kunnan ympäristönsuojelumääräyksiksi
- Luonnos Pyhäjoen kunnan ympäristönsuojelumääräysten perusteluiksi
- kartat Pyhäjoen alueella olevien pohjavesialueiden rajauksista (3 aluetta)
- kartat Pyhäjoen kunnan alueen vesistöjen rantavyöhykkeistä (33 karttaotetta)

Ympäristösihteerin esitys:

Tekninen lautakunta hyväksyy esitetyn Pyhäjoen kunnan ympäristönsuojelumääräysten luonnoksen ja sen perustelut jatkokäsittelyn pohjaksi. Jatkokäsittelyn pohjaksi luonnoksesta pyydetään kannanotot ja kommentit kunnan rakennusvalvonnalta, Kalajoen kaupungin ympäristöterveydenhuollolta, Jokilaakson pelastusviranomaiselta. Lisäksi luonnos asetetaan nähtäville ja kuntalaisten kommentoitavaksi.

Saadun palautteen jälkeen tekninen lautakunta päättää ehdotuksesta Pyhäjoen kunnan ympäristönsuojelumääräyksiksi ja asettaa ehdotuksen virallisesti nähtäville mahdollisia muistutuksia varten. Samalla ehdotuksesta pyydetään eri tahoilta lausunnot. Ehdotusvaiheessa saadun palautteen jälkeen aloitetaan ympäristönsuojelumääräysten varsinainen hyväksymismenettely.

Ehdotus:

Tekninen lautakunta päättää

  • hyväksyä esitetyn Pyhäjoen kunnan ympäristönsuojelumääräysten luonnoksen ja sen perustelut jatkokäsittelyn pohjaksi;

  • pyytää luonnoksesta kannanotot ja kommentit Pyhäjoen kunnan rakennusvalvonnalta, Kalajoen kaupungin ympäristöterveydenhuollolta ja Jokilaaksojen pelastuslaitokselta;

  • asettaa luonnoksen nähtäville ja kuntalaisten kommentoitavaksi liitteenä olevan kuulutuksen mukaan Pyhäjoen kunnan sähköiselle ilmoitustaululle



Päätös:

 

Lautakunta hyväksyi ehdotuksen.
- - - - - - - - - -

 


Merkittiin, että ympäristösihteeri Vesa Ojanperä oli esittelemässä asiaa tämän pykälän osalta etäyhteyden kautta ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa klo 16.12.
__________



Muutoksenhakua: Ei muutoksehakua (KL136§, valmistelua)

Tiedoksi:

Kalajoen kaupungin ympäristöterveydenhuolto

 

Jokilaaksojen pelastuslaitos

 

Pyhäjoen rakennusvalvontaviranomainen


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa