Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhäjoen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://vanhatpoytakirjat.pyhajoki.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://vanhatpoytakirjat.pyhajoki.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 16.03.2020/Pykälä 96

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Kunnanhallitus

§ 96

16.03.2020

 

Poikkeamislupa asuinrakennuksen rakentamiseksi tilalle 625-404-64-1

 

26/10.03.00/2020

 

Khall 16.03.2020 § 96


Rakennuspaikka

 

Kunta Pyhäjoki

 

Kylä Pirttikoski

 

Kiinteistötunnus määräala tilasta 625-404-64-1 HÖLÖKKI

 

Pinta-ala määräala n. 2,0 ha

 

Osoite Oulaistentie, 86160 Pirttikoski

Käytetty rakennusoikeus
Määräalalla ei ole rakennuksia.

Rakennuspaikan sijainti ja ympäristö

 

Määräala rajautuu pohjoisessa Kuusiniementiehen, lännessä Oulaistentiehen, idässä Pyhäjokeen ja etelässä hakijan vanhempien pihapiiriin. Määräala on rakentamatonta peltoaluetta ja suuruudeltaan noin kaksi hehtaaria. Varsinainen rakennuspaikka sijoittuu määräalan Oulaistentien puoleiselle osalle, n. 150 metrin päähän Pyhäjoen rannasta.

Kaavoitustilanne
Alueella ei ole voimassaolevaa kaavaa. Vireillä olevassa Pirttikosken rantaosayleiskaavassa paikka on osoitettu uudeksi asuinrakennuksen rakennuspaikaksi. Rantaosayleiskaava on ollut ehdotuksena nähtävillä 3.5.-2.8.2019, mutta kaavan eteneminen on pysähdyksissä tulva-asioihin liittyvien lisäselvittelyjen vuoksi.

Rakennus- tai toimenpidekielto
Alueelle ei ole määrätty yleiskaavan laatimista varten MRL 38 §:n mukaista rakennuskieltoa tai 128 §:n mukaista toimenpiderajoitusta.

ELY:n lausunto kaavaehdotuksesta
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen kaavaehdotuksesta 22.8.2019 antaman lausunnon mukaan kaavaehdotuksen uusista rakennuspaikoista 60 olisi tulvatilanteessa joko padottavia tai mottiin jääviä. ELY-keskuksen näkemyksen mukaan kaavaehdotusta on työstettävä mm. em. asioiden osalta ja asetettava se uudelleen ehdotuksena nähtäväksi.

Kriittiseksi arvioitujen rakennuspaikkojen lisäselvitykset
Kunta on 11/2019 teettänyt lisäselvitykset ELY:n kriittisiksi arvioimista rakennuspaikoista. Selvityksen perusteella mm. hakemuksen kohteena oleva rakennuspaikka on rakentamiseen soveltuva.

Poikkeaminen
Poikkeamislupaa haetaan 148 m² suuruisen asuinrakennuksen ja 57 m² suuruisen talousrakennuksen rakentamiseksi Pyhäjoen ranta-alueelle. Rakentamisen määrä on yhteensä 205 kerrosneliömetriä.

Maankäyttö- ja rakennuslain 72 §:n 1 momentin mukaan
" Meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena."

Hakijan selostus poikkeuksista:
"Haen poikkeamista vireillä olevan Pirttikosken rantaosayleiskaavan viivästymisen vuoksi."

Hakijan esittämät perustelut poikkeamiselle:
"Rakentaminen on vireillä olevan kaavan mukaista, joten se ei vaikuta kaavan toteutumiseen. Maapohja on samalla korkeudella kuin viereinen tontti, jolla on rakennuksia. Tulvavesi ei ole noussut näihin rakennuksiin asti."

Hakijan esittämiä lisätietoja
"Tieyhteydet ja vesihuolto ilmenevät asemapiirroksesta. Jätehuolto tapahtuu omalla kiinteistökohtaisella jäteastialla. Tyhjennyksestä sovitaan jätteenkuljetusyrityksen kanssa. Jätevesijärjestelmä naapurikiinteistön kanssa yhteinen. Rakennettu n. 2010. Tällä hetkellä kiinteistössä asuu 2 henkilöä."

Palvelut ja tekniset verkostot
Rakennus kytketään sähkö- ja vesijohtoverkkoon. Jätevesijärjestelmäksi on suunniteltu kiinteistön liittämistä viereisen kiinteistön kanssa samaan kiinteistökohtaiseen järjestelmään.

Kuuleminen
Hakija on suorittanut MRL 173 §:n mukaisen naapurien kuulemisen. Naapurit eivät vastusta hanketta.

ELY-keskuksen lausunto poikkeamishakemuksesta (MRL 173 § 3.mom.)
Koska poikkeamislupa kohdistuu alueelle, joka sisältyy vireillä olevaan kaavahankkeeseen, on hakemuksesta pyydetty ELY-keskuksen lausunto mm. siksi, että yleiskaavan loppuunsaattaminen on viivästynyt nimenomaan ELY-keskuksen toimialaan liittyvien tulva-asioiden vuoksi.

Antamassaan lausunnossa ELY-keskus korostaa sitä, että poikkeamisen hyväksyttävyyttä pohdittaessa arvioitaisiin MRL 171§ :ssä mainittujen poikkeamisen edellytysten lisäksi myös poikkeamisen vaikutusta vastaaviin hakemuksiin laajemmallakin alueella ja maanomistajien tasapuolisen kohtelun toteutumiseen.

Poikkeamisluvan käsittely vireilläolevan yleiskaavan alueella
Hakija on kärsivällisesti odottanut kaavan valmistumista, mutta koska yleiskaava ei valmistunutkaan suunnitellussa aikataulussa loppuvuoteen 2019 mennessä, on hakija halunnut turvata rakentamishankkeensa aikataulun poikkeamislupaa hakemalla. Koska hallintolain 23 §:n mukaan vireilletullut hallintoasia on käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystä ja koska aluetta ei ole asetettu rakentamis- tai toimenpidekieltoon, on poikkeamishakemuksen käsittely keskeneräisestä kaavahankkeesta huolimatta perusteltua.

Poikkeamisen edellytykset
MRL:n 171 §:n mukaan kunta voi erityisestä syystä myöntää poikkeuksen rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevista säännöistä, määräyksistä ja rajoituksista. Poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:

1) aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
4) johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia."

Kaavoittajan lausunto
Hakija perustelee hakemustaan sillä, että rakennuspaikka on kaavaehdotuksen mukainen ja rakentamiseen soveltuva myös korkeusasemansa puolesta, joten hakijan mielestä rakentamisesta ei ole haittaa kaavoitukselle. Hakijaa ohjeistettiin odottamaan kaavan valmistumista ja näin hakija pitkään tekikin. Koska kaavan hyväksyminen on viivästynyt merkittävästi, hakija ei ole halunnut enää jäädä odottamaan.

Hakijan esittämä erityinen syy on rakennuspaikan soveltuminen rakentamiseen. Tuon soveltuvuuden tueksi hakija esittää kaksikin perustetta: rakennuspaikka on yleiskaavaehdotuksen mukainen ja sen korkeusasema on todistettavasti turvallinen: samalla korkeustasolla olevan naapurin rakennuksia tulva ei ole kastellut. Kunnan teettämä selvitys tukee näkemystä paikan soveltuvuudesta rakentamiseen.

Poikkeamisesta ei aiheudu MRL 171 §:ssä esitettyjä kielteisiä vaikutuksia ja hakija on esittänyt erityisen maankäyttöön pohjautuvan syyn poikkeamiselle.


Puollan hakemusta seuraavalla ehdolla: esitetystä jätevesijärjestelmäratkaisusta on rakennuslupavaiheessa pyydettävä ympäristösihteerin lausunto ja huomioitava lausunnossa ilmenevät seikat.

Perustelut
1) Poikkeaminen ei vaikeuta kaavoitusta eikä hajota yhdyskuntarakennetta tai
2) vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista, koska:
-rakennuspaikka on yleiskaavaehdotuksen mukainen
-rakentaminen tukeutuu olevaan kylärakenteeseen sitä täydentäen,
-asuminen ei ole ristiriidassa lähialueen muun maankäytön kanssa,
-poikkeamisesta ei aiheudu kunnalle merkittäviä kustannuksia tai seurannaisvaikutuksia,
-poikkeaminen kohdistuu alueelle, jolla ei ole erityisiä luonto- tai maisema-arvoja,
-rakentaminen tukeutuu olevaan tieverkostoon;

3) Poikkeaminen ei vaaranna rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista tai
4) johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia, koska:
-lähellä ei ole suojeltuja tai kulttuurihistoriallisesti merkittäviä rakennuksia
-rakennuspaikka on rakentamaton peltoalue, eikä edellytä vanhan rakennuskannan purkamista,
-rakentamisen mittakaava sopeutuu ympäröivään rakennuskantaan.

5) ELY-keskuksen lausunnossa esitettiin toive arvioida poikkeamisen vaikutuksia vastaaviin hakemuksiin laajemmallakin alueella tai maanomistajien tasapuolisen kohtelun toteutumiseen. Viimeistelyvaiheessa olevan yleiskaavan perus- ja lisäselvitysten pohjalta tämän yksittäisen poikkeamisen hyväksyttävyys em. seikkojen kannalta on arvioitavissa. Tässä tapauksessa em. asioiden arviointi on tarkoituksenmukaista ulottaa koskemaan vain Pirttikosken vireillä olevan osayleiskaavan aluetta. Vain tällä rajatulla alueella mahdolliset uudet poikkeamishakemukset voidaan arvioida yhtäläisillä perusteilla tämän poikkeamisen kanssa: poikkeamisen kohdistuessa yleiskaavaehdotuksen mukaiseen rakennuspaikkaan on maanomistajien tasapuolinen kohtelu huomioitu jo emätilaselvityksen yhteydessä; rakennuspaikan hyväksyttävyys tulvariskin kannalta on puolestaan arvioitu kunnan teettämässä lisäselvityksessä, jossa kaavaehdotuksessa esitettyjen rakennuspaikkojen olosuhteet on tutkittu rakennuspaikkakohtaisesti.

Liitteet:
- Kaavakartta, Pirttikosken rantaosayleiskaavaehdotus
- Kaavamääräykset, Pirttikosken rantaosayleiskaavaehdotus
- ELY:n lausunto kaavaehdotuksesta 22.8.2019
- Pirttikosken rakennuspaikkojen tulvatarkastelu, Ramboll 11/2019
- Poikkeamishakemus 13.1.2020
- Asemapiirros
- Kiinteistörekisterin karttaote
- Lainhuutotodistus
- Lahjakirja
- Naapurien kuuleminen
- Lausuntopyyntö poikkeamishakemuksesta ELY:lle liitteineen
- ELY:n lausunto poikkeamishakemuksesta

Sovelletut lainkohdat: MRL: 43§, 72§, 171§, 173§, 174§; MRA: 85§, 86§, 88§

Asian valmistelijana on toiminut kaavoitusarkkitehti Jyrki Määttä.

Ehdotus:
Kunnanhallitus

1) myöntää MRL:n 171 §:n nojalla haetun poikkeamisen,

2) antaa poikkeamispäätöksen tiedoksi rakennusvalvontaviranomaisena toimivalle tekniselle lautakunnalle,

3) päättää, että poikkeamispäätös toimitetaan hakijalle,

4) päättää, että poikkeamispäätös toimitetaan MRL:n 174§ 4. mom ja MRA 88 § mukaisesti tiedoksi Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselle,

5) päättää MRL 174 §:n 2. mom. nojalla, että tämä poikkeamispäätös on voimassa päätöksen antopäivästä lukien kaksi vuotta, minkä aikana poikkeamispäätöksen mukaista rakennuslupaa on haettava.

 

 

 

Päätös:

 

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.
__________


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa