Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhäjoen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://vanhatpoytakirjat.pyhajoki.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://vanhatpoytakirjat.pyhajoki.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Valtuusto
Pöytäkirja 26.08.2020/Pykälä 54

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Kunnanhallitus

§ 233

27.08.2018

Valtuusto

§ 53

19.09.2018

Kunnanhallitus

§ 167

25.05.2020

Valtuusto

§ 37

27.05.2020

Kunnanhallitus

§ 209

17.08.2020

Valtuusto

§ 54

26.08.2020

 

Takauksen myöntäminen Pyhäjokisuun Vesi Oy:n lainalle laajakaistahankkeen toteuttamiseksi / Takauksen myöntäminen Pyhäjoen Kuitu Oy:n lainalle laajakaistahankkeen toteuttamiseksi

 

69/02.05.06/2018, 21/10.03.01/2018

 

Khall 27.08.2018 § 233

 


Pyhäjokisuun Vesi Oy on toteuttamassa laajakaistahanketta Pyhäjoen kunnan alueelle.

Hankkeen toteuttamiseksi Pyhäjokisuun Vesi Oy joutuu ottamaan lainaa enintään 1,9 miljoonaa euroa. Lainalle Pyhäjokisuun Vesi Oy hakee omavelkaista takausta rahalaitoksen lainaan.

Kuntalain (410/2015) 129 §:n mukaan kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan yhteisön velasta tai muusta sitoumuksesta ainoastaan, jos yhteisö kuuluu kuntakonserniin tai se on kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa.

Kuntalain 129 §:n mukaan kunnan antama laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä selvitä sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla.

Kaikissa tilanteissa kunnan tulee ottaa huomioon EU:n valtiontukisäännökset. Erityisen tärkeää on huomata, että valtiontukisäännökset on otettava huomioon myös niissä tilanteissa, missä takaus annetaan kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan kuntakonserniin kuuluvan yhteisön tai kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa olevan yhteisön velasta tai sitoumuksesta, jottei kilpailuolosuhteita vääristetä.

Komissio on pyrkinyt selventämään valtiontukisäännöksen soveltamista antamalla niistä erilaisia tiedonantoja. Komissio on antamut tiedonannon EY:n perussopimuksen 87 ja 88 artiklan (sittemmin SEUT 107 ja 108 artiklan) soveltamisesta valtiontukiin takauksina (2008/C 155/02).

Tiedonannon 3.2 kohdan mukaan seuraavien edellytysten täyttäminen riittää osoittamaan, ettei yksittäinen valtiontakaus (kunnan takaus) ole valtiontukea:

1. lainanottaja ei ole taloudellisissa vaikeuksissa
2. takauksen laajuus voidaan myöntämishetkellä mitata asianmukaisesti (kiinteä
enimmäismäärä ja rajattu voimassaoloaika)
3. takaus ei kata missään vaiheessa enempää kuin 80 prosenttia lainasaamisen tai
muun rahoitussitoumuksen määrästä
4. takauksesta maksetaan markkinaperusteinen hinta

EU-tiedonannossa on myös todettu, että jos jokin edellä mainituista edellytyksistä ei täyty, se ei tarkoita sitä, että takaus katsottaisiin automaattisesti valtiontueksi.

Kunnan takaus Pyhäjokisuun Vesi Oy:n lainalle ei ole sääntelyn mukaista valtiontukea, sillä Pyhäjokisuun Vesi Oy ei ole taloudellisissa vaikeuksissa, takaus kattaa n. 54 % hankkeen kokonaisrahoituksen määrästä (tukikelpoiset ja tukikelvottomat kustannukset) ja sen laajuus on rajattu.

Ehdotus:
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että

1) Pyhäjoen kunta sitoutuu omavelkaiseen takaukseen Pyhäjokisuun Vesi
Oy:n enintään 1,9 miljoonan euron pitkäaikaiselle lainalle,

2) Pyhäjoen kunta perii takauksesta vuosittaisen 0,5 prosentin suuruisen
takausprovision, joka peritään vuosittain vuoden ensimmäisen päivän
mukaisesta pääomasta.

Kunnanhallitus edellyttää, että Pyhäjokisuun Vesi Oy kilpailuttaa lainan ja saattaa lainan ja sen ehdot Pyhäjoen kunnanhallituksen tietoon ja hyväksyttäväksi.

 

Päätös:

 

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.

- - - - - - - - -
Merkittiin, että kunnanhallituksen puheenjohtaja Matti Pahkala poistui esteellisenä kokoushuoneesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Puheenjohtajana toimi kunnanhallituksen varapuheenjohtaja Ari Pirkola.
__________

 

Valt 19.09.2018 § 53

 

 

 

Päätös:

 

Valtuusto hyväksyi kunnanhallituksen ehdotuksen.
__________

 

Khall 25.05.2020 § 167

 


Kuntakonserniin on perustettu 22.1.2019 erillinen osakeyhtiö Pyhäjoen Kuitu Oy suunnittelemaan, rakentamaan ja toteuttamaan laajakaistaliiketoimintaa Pyhäjoen kunnassa.

Pyhäjoen Kuitu Oy on parhaillaan toteuttamassa laajakaistahanketta Pyhäjoen kunnan alueelle.

Hankkeen toteuttamiseksi Pyhäjoen Kuitu Oy joutuu ottamaan lainaa enintään 1,9 miljoonaa euroa. Lainalle Pyhäjoen Kuitu Oy hakee omavelkaista takausta rahalaitoksen lainaan.

Kuntalain (410/2015) 129 §:n mukaan kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan yhteisön velasta tai muusta sitoumuksesta ainoastaan, jos yhteisö kuuluu kuntakonserniin tai se on kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa.

Kuntalain 129 §:n mukaan kunnan antama laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä selvitä sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla.

Kaikissa tilanteissa kunnan tulee ottaa huomioon EU:n valtiontukisäännökset. Erityisen tärkeää on huomata, että valtiontukisäännökset on otettava huomioon myös niissä tilanteissa, missä takaus annetaan kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan kuntakonserniin kuuluvan yhteisön tai kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa olevan yhteisön velasta tai sitoumuksesta, jottei kilpailuolosuhteita vääristetä.

Komissio on pyrkinyt selventämään valtiontukisäännöksen soveltamista antamalla niistä erilaisia tiedonantoja. Komissio on antamut tiedonannon EY:n perussopimuksen 87 ja 88 artiklan (sittemmin SEUT 107 ja 108 artiklan) soveltamisesta valtiontukiin takauksina (2008/C 155/02).

Tiedonannon 3.2 kohdan mukaan seuraavien edellytysten täyttäminen riittää osoittamaan, ettei yksittäinen valtiontakaus (kunnan takaus) ole valtiontukea:

1. lainanottaja ei ole taloudellisissa vaikeuksissa
2. takauksen laajuus voidaan myöntämishetkellä mitata asianmukaisesti (kiinteä enimmäismäärä ja rajattu voimassaoloaika)
3. takaus ei kata missään vaiheessa enempää kuin 80 prosenttia lainasaamisen tai muun rahoitussitoumuksen määrästä
4. takauksesta maksetaan markkinaperusteinen hinta

EU-tiedonannossa on myös todettu, että jos jokin edellä mainituista edellytyksistä ei täyty, se ei tarkoita sitä, että takaus katsottaisiin automaattisesti valtiontueksi.

Kunnan takaus Pyhäjoen Kuitu Oy:n lainalle ei ole sääntelyn mukaista valtiontukea, sillä Pyhäjoen Kuitu Oy ei ole taloudellisissa vaikeuksissa, takaus kattaa n. 54 % hankkeen kokonaisrahoituksen määrästä (tukikelpoiset ja tukikelvottomat kustannukset) ja sen laajuus on rajattu.

Ehdotus:
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että

1) se kumoaa 19.9.2018 § 53 tekemänsä päätöksen,

2) Pyhäjoen kunta sitoutuu omavelkaiseen takaukseen Pyhäjoen Kuitu Oy:n enintään 1,9 miljoonan euron pitkäaikaiselle lainalle,

3) Pyhäjoen kunta perii takauksesta vuosittaisen 3,5 prosentin suuruisen takausprovision, joka peritään vuosittain vuoden ensimmäisen päivän mukaisesta pääomasta.

Kunnanhallitus edellyttää, että Pyhäjoen Kuitu Oy kilpailuttaa lainan ja saattaa lainan ja sen ehdot Pyhäjoen kunnanhallituksen tietoon ja hyväksyttäväksi.

 

 

Päätös:

 

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.

- - - - - - - - -
Merkittiin, että kunnanhallituksen puheenjohtaja Matti Pahkala poistui esteellisenä kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Puheenjohtajan toimi kunnanhallituksen varapuheenjohtaja Ari Pirkola.
__________

 

Valt 27.05.2020 § 37

 


Pyhäjoen Kuitu Oy:n toimitusjohtaja Sauli Mankinen kertoi laajakaistahankkeen rakentamistilanteesta valtuustolle.

 

 

Päätös:

 

Valtuusto hyväksyi kunnanhallituksen ehdotuksen.

- - - - - - - - -
Merkittiin, että valtuutetut Jukka-Pekka Hietala ja Matti Pahkala poistuivat esteellisinä kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
__________

 

Khall 17.08.2020 § 209

 


Traficom / Viestintämarkkina-asiantuntija Mari Rosenström kirjoittaa 3.7.2020:

"Laajakaistahankkeen rahoitusjärjestelyihin liittyvä takaus ei saa kattaa yli 80 % lainapääomasta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin valtiontukiohjelma valokuiturakentamiselle on komission hyväksymää valtiontukea ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisena julkisena tukena. Ryhmäpoikkeusasetusta noudattava valtiontukiohjelma ei saa sisältää 100% takausinstrumentteja. Sellainen laina, johon liittyy kunnalta 100 %:n takaus, voi olla katsottavissa koko lainasummaltaan julkiseksi tueksi, mikä puolestaa estäisi koko valtiotuen myönnön Pyhäjoen laajakaistahankkeelle. "

Ehdotus:
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että

1) se kumoaa 27.5.2020 § 37 tekemänsä päätökset,

2) Pyhäjoen kunta sitoutuu antamaan Pyhäjoen Kuitu Oy:lle 80 % omavelkaisen takauksen 1,9 miljoonan euron pitkäaikaiselle lainalle. Omavelkaisen takauksen enimmäismäärä on 1.520.000 euroa.

3) Pyhäjoen kunta perii takauksesta vuosittaisen 3,5 prosentin suuruisen takausprovision, joka peritään vuosittain vuoden ensimmäisen päivän mukaisesta pääomasta.

Kunnanhallitus edellyttää, että Pyhäjoen Kuitu Oy kilpailuttaa lainan ja saattaa lainan ja sen ehdot Pyhäjoen kunnanhallituksen tietoon ja hyväksyttäväksi.

 

Päätös:

 

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.

- - - - - - - - -
Merkittiin, että kunnanhallituksen puheenjohtaja Matti Pahkala poistui esteellisenä kokoushuoneesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Puheenjohtajana toimi kunnanhallituksen varapuheenjohtaja Ari Pirkola.
__________

 

 

Valt 26.08.2020 § 54

 

 

Päätös:

 

Valtuusto hyväksyi kunnanhallituksen ehdotuksen.
__________

Merkittiin, että valtuutetut Jukka-Pekka Hietala ja Matti Pahkala poistuivat esteellisinä kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
__________


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa