Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhäjoen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://vanhatpoytakirjat.pyhajoki.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://vanhatpoytakirjat.pyhajoki.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 16.03.2020/Pykälä 103

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Kunnanhallitus

§ 103

16.03.2020

 

Lausunto Suomen merenhoitosuunnitelman seurantaohjelmaksi vuosille 2020-2026

 

12/11.00/2020

 

Khall 16.03.2020 § 103


Merenhoidon prosessi jakautuu kolmeen osaan ja etenee kuuden vuoden sykleissä

 

1)

 

Arvio nykytilasta, meren hyvän tilan määrittely ja tavoitteiden ja mittareiden asetus

 

-

tehdään vuosina 2012, 2018, 2024

2)

 

Meriympäristön seurantaohjelma

 

-

tehdään vuosina 2014, 2020, 2026

3)

 

Merenhoidon toimenpideohjelma

 

-

tehdään vuosina 2015, 2021, 2027

 

 

Seurannan perusteella laaditaan arvio meren tilasta joka kuudes vuosi, ja meriympäristön hyvän tilan saavuttamiseksi asetetaan yleiset ympäristötavoitteet ja niiden toteutumisen seuraamiseksi indikaattorit. Samoin määritetään, miten hyvä tila saavutetaan. Arvioiden perusteella laaditaan merenhoidon toimenpideohjelma, jossa on meren tilaa parantavia toimenpide-ehdotuksia. Ensimmäinen toimenpideohjelma valmistui 2015 ja se päivitetään vuonna 2021. Jokaiselle kansalaiselle annetaan mahdollisuus osallistua, kommentoida ja vaikuttaa, kuinka meren tilaa hoidetaan.

 

 

Merenhoitosuunnitelman ensimmäinen osa, Suomen meriympäristön tila, on päivitetty 2018. Suunnitelman toisen osan eli seurantaohjelman kuuleminen on käynnissä 20.1.-20.3.2020. Kuulemisen aikana kuka tahansa voi antaa palautetta ensisijaisesti www.lausuntopalvelu.fi sivuston kautta. Tämä seurantaohjelman toteuttaminen alkaa 15.7.2020 ja jatkuu 14.7.2026 saakka.

 

 

Merenhoidon seurantaohjelma koostuu 13 ohjelmasta, jotka perustuvat meriympäristön tilan laadullisiin kuvaajiin. Ohjelmilla seurataan ekosysteemin eri osia ja eräitä meriympäristöön kohdistuvia paineita. Ohjelmat on jaettu alaohjelmiin (yht. 44 kpl), jotka tarkentavat ohjelmien teemoja ja sitä, miten seuranta kohdentuu. Nyt nähtävillä olevassa seurantaohjelmaluonnoksessa uusia seurantakohteita ovat satamissa esiintyvät vieraslajit, pyöriäisen levinneisyys ja runsaus, rannikkovesien hiekka- ja sorapohjan laatu, rannikkovesien putkilokasvit sekä rakkohaurun eläimistö. Lisäksi vedenalaisen melun seuranta laajenee rannikkovesiin ja haitallisten aineiden seuranta pohjalle kerrostuvaan sedimenttiin. Mikroroskat otetaan mukaan meriroskien seurantaohjelmaan.

 

 

Esimerkkejä alaohjelmista: hylkeiden kannanvaihtelu, vaellussiian kannanmuutokset, aallokko, vedenkorkeus ja jää, ravinteiden, orgaanisten aineiden ja kiintoaineen kuormitus, jokien kautta mereen päättyvä haitallisten ja vaarallisten aineiden kuormitus, radioaktiivisuus meressä, epäpuhtaudet ravintokaloissa, meriroskan laatu ja määrä ja vedenalainen melu.

 

 

Seurantaohjelma tuottaa lisätietoa meriympäristön tilasta, mikä auttaa toimenpiteiden kohdentamisessa. Eri viranomaisten toteuttamien seurantojen kokoaminen yhteen edistää viranomaisten välistä yhteistyötä ja helpottaa myös seurannan koordinoimista naapurimaiden kanssa. Seurantaohjelman liitteessä 2 on kuvattu merenhoitosuunnitelman yleisten ympäristötavoitteiden edellyttämä tiedon keruu seurannassa.

 

 

Seurantaohjelman toteuttamisen vuosikustannuksiksi on ohjelmakaudelle arvioitu noin 6 milj. euroa.

 

 

Merienhoidon järjestämisestä vastaavat Suomen ympäristöministeriö, Suomen ympäristökeskus, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset sekä muut viranomaiset ja laitokset toimialoillaan.

 

 

Lausuntopyyntö liitteineen oheismateriaalina.

 

 

Ehdotus:

 

Pyhäjoen kunta esittää, että sillä ei ole huomautettavaa ehdotuksesta Suomen merenhoitosuunnitelman seurantaohjelmaksi vuosille 2020 - 2026. Uuteen seurantaohjelmaan otetuin täydennyksin seurantaohjelma on laaja ja kattava. Seurantaohjelman liitteessä on kuvattu havainnollisesti alaohjelmien tiedon keruun liittyminen asetettuihin ympäristötavoitteisiin. Kunta pitää perusteltuna, että näihin laajoihin seurantatehtäviin ei ole nimetty kuntia tai muita paikallisia.

 

 

Päätös:

 

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.
__________


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa