Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhäjoen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://vanhatpoytakirjat.pyhajoki.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://vanhatpoytakirjat.pyhajoki.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 13.03.2019/Pykälä 59

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Kunnanhallitus

§ 59

12.02.2018

Kunnanhallitus

§ 71

26.02.2018

Valtuusto

§ 23

21.03.2018

Kunnanhallitus

§ 254

01.10.2018

Kunnanhallitus

§ 283

06.11.2018

Kunnanhallitus

§ 59

13.03.2019

 

Koulu 2022 / Ideointi / Linjaukset / Raportti

 

12/10.03.02/2018

 

Khall 12.02.2018 § 59

 


Pyhäjoen valtuusto hyväksyi 30.1.2018 Pyhäjoella Virtaa 2030-strategian. Strategisena päämääränä on se, että kuntakokonaisuus on vetovoimainen, hyvinvoiva ja vastuullinen. Vetovoimaisuudella tavoitellaan houkuttelevuutta ja väestön kasvua. Hyvinvoivan Pyhäjoen keskeinen tavoite on tulevaisuuden kasvuympäristön suunnitelmallinen kehittäminen. Tulevaisuuden kasvuympäristön osatavoitteeksi on määritelty tarpeisiin perustuva palveluverkko, perheiden arkea tukevat varhaiskasvatus- ja perusopetuspalvelut, kansainvälisyyttä tukeva opinpolku ja vetovoimainen yrittäjyyslukio.

Kunnan arvoista johdettuna yleistavoitteena on taloudellinen, tehokas ja vaikuttava palvelutuotanto. Asukasluku tavoite on 4200 asukasta vuonna 2030. Kunnan taloutta koskien tavoitteena on vastuullinen ja vakavarainen kuntatalouden hoitaminen.

Saaren koulun kuntoarvio ja kuntotutkimus ovat valmistuneet 2016. Koulun alueen asemakaavallinen tarkastelu on käynnistynyt osallistumis- ja arviointisuunnitelman laatimisella 2017. Saaren koulun poistosuunnitelmaa on muutettu kunnanhallituksen päätöksellä 2017. Saaren koululla on suoritettu tehostettua kiinteistön ylläpitoa ja tehty talousarvion investointiosassa määriteltyjä investointeja siitä lähtökohdasta, että tilat täyttävät terveellisen ja turvallisen koulun kriteerit.

Monitoimitalon kuntoarvio ja kuntotutkimukset ovat valmistuneet 2017. Monitoimitalon peruskorjauksen suunnitteluryhmä on asetettu loppuvuodesta 2017. Monitoimitalon peruskorjaukseen tähtäävä valtionapuhakemus on jätetty joulukuussa 2017. Esiopetus on siirtynyt väistötiloihin sivistyslautakunnan päätöksellä loppuvuodesta 2017. Tekniset palvelut ovat toimittaneet laskelmat opetustoimen palvelurakennusten vuotuisista ylläpitokustannuksista.

Ehdotus:
Kunnanhallitus

1) käynnistää Koulu 2022 -hankkeen. Hanke jakaantuu kolmeen vaiheeseen.

A) Tulevaisuuden koulun ja oppimisympäristön ideointi ja vaihto-
ehtoisten mallien tarkastelu suoritetaan vuosina 2018 - 2019.
Laaditaan Saaren koulun alueen käyttösuunnitelma, joka yhteen-
sovitetaan asemakaavaprosessin kanssa. Lähtökohtana strategia
2030 (kansainvälistyminen, mitoitus jne.). Tarkastellaan koulu-
verkkoratkaisu ja opetustoimen resurssit (tuntikehys ja ryhmäkoko)
samassa yhteydessä. Huomioidaan mahdollinen Maakuntauudistus
(vaikuttaa mm. ruokahuoltoon). Taloudellinen suunnittelu lähtee
siitä, että varsinaiset oppimisympäristötilat toteutetaan leasing-
ratkaisulla. Liikunta- ja vapaa-ajan tilat rakennetaan omaan omis-
tukseen (valtionosuutta saa vain omistettuihin rakennuksiin).
Huomioidaan tilojen moninaiskäyttöisyys ja kansalaisyhteiskunnan
tarpeet. Piharatkaisut toteutetaan siten, että niihin voidaan hakea
valtionavustusta lähiliikuntapaikkarakentamiseen. Lukion tila-
kysymykset tarkastellaan osana kokonaisuutta.

B) Varsinainen investointien suunnittelu (tila-ohjelma, arkkitehti-
suunnittelu jne.) toteutetaan vuonna 2020 - 2021 vaiheen A
pohjalta.

C) Rakentamisvaihe 2021-2022.

2) nimeää koulu 2022 -työryhmään seuraavat henkilöt:

Niko Rantanen, puheenjohtaja
Risto Kittilä
Matti Pahkala
Tero Niemi
Matti Soronen
Aimo Korpi
Antero Tervonen
Tauno Rajaniemi
Kaisa Tornberg
Heli Kittilä (asiantuntijajäsen)
Jyrki Määttä, sihteeri

3) antaa asian tiedoksi valtuustolle.

 

Päätös:

 

Kunnanhallitus päätti siirtää asian käsittelyn seuraavaan kokoukseen.
__________

 

Khall 26.02.2018 § 71

 


Ehdotus:
Kunnanhallitus

1) käynnistää Koulu 2022 -hankkeen. Hanke jakaantuu kolmeen vaiheeseen.

A) Tulevaisuuden koulun ja oppimisympäristön ideointi ja vaihto-
ehtoisten mallien tarkastelu suoritetaan vuosina 2018 - 2019.
Laaditaan Saaren koulun alueen käyttösuunnitelma, joka yhteen-
sovitetaan asemakaavaprosessin kanssa. Lähtökohtana strategia
2030 (kansainvälistyminen, mitoitus jne.). Tarkastellaan koulu-
verkkoratkaisu ja opetustoimen resurssit (tuntikehys ja ryhmäkoko)
samassa yhteydessä. Huomioidaan mahdollinen Maakuntauudistus
(vaikuttaa mm. ruokahuoltoon). Taloudellinen suunnittelu lähtee
siitä, että varsinaiset oppimisympäristötilat toteutetaan leasing-
ratkaisulla. Liikunta- ja vapaa-ajan tilat rakennetaan omaan omistuk-
seen (valtionosuutta saa vain omistettuihin rakennuksiin).
Huomioidaan tilojen moninaiskäyttöisyys ja kansalaisyhteiskunnan
tarpeet. Piharatkaisut toteutetaan siten, että niihin voidaan hakea
valtionavustusta lähiliikuntapaikkarakentamiseen. Lukion tila-
kysymykset tarkastellaan osana kokonaisuutta.

B) Varsinainen investointien suunnittelu (tila-ohjelma, arkkitehti-
suunnittelu jne.) toteutetaan vuonna 2020 - 2021 vaiheen A
pohjalta.

C) Rakentamisvaihe 2021-2022.

2) nimeää koulu 2022 -työryhmään seuraavat henkilöt:

Niko Rantanen, puheenjohtaja
Risto Kittilä
Matti Pahkala
Tero Niemi
Matti Soronen
Aimo Korpi
Antero Tervonen
Tauno Rajaniemi
Kaisa Tornberg
Heli Kittilä (asiantuntijajäsen)
Jyrki Määttä, sihteeri

3) antaa asian tiedoksi valtuustolle.

 

 

 

Päätös:

 

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen ja päätti antaa asian tiedoksi valtuustolle, joka käy asiasta lähetekeskustelun.
__________

 

Valt 21.03.2018 § 23

 

 

 

Päätös:

 

Valtuusto kävi asiasta lähetekeskustelun.
__________

 

Khall 01.10.2018 § 254

 


Koulu 2022 -työryhmä on kokoontunut kolme kertaa. Kaavoituksen ohjausryhmä on työstänyt koulun alueen asemakaavaa. Kaavoitusarkkitehti on tehnyt koulukeskuksen kaavoitusalueelle erilaisia rakennemalleja.

Kaavoitusarkkitehti esittelee rakennemallivaihtoehdot A ja B.

Kokoukseen pyydetään tekninen johtaja, sivistystoimenjohtaja, Koulu 2022 -työryhmän puheenjohtaja ja kaavoitusarkkitehti.

Ehdotus:
Kunnanhallitus linjaa rakennemallin jatkotyöskentelyn pohjaksi.

 

Päätös:

 

Aluearkkitehti Jyrki Määttä esitteli ideavaiheen rakennemalleja.

Kunnanhallitus linjasi ketjumallin jatkokehittelyn ja kaavoitustyön pohjaksi.

- - - - - - - - -
Merkittiin, että valtuuston varapuheenjohtaja Jaakko Jukkola saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana klo 17.17.

Merkittiin, että kaavoitusarkkitehti Jyrki Määttä, sivistystoimenjohtaja Antero Tervonen, tekninen johtaja Aimo Korpi ja koulu 2022 -työryhmän puheenjohtaja Niko Rantanen olivat läsnä kokouksessa tämän pykälän käsittelyn ajan.
__________

 

Khall 06.11.2018 § 283

 


Koulu 2022 -rakennemallin lähtökohdaksi valitun ketjumallin jatkokehittelyssä on toivottu tutkittavan vielä lukion itäpuolista aluetta ison koulun sijoituspaikkana.

Kaavoitusarkkitehti on vertaillut vaihtoehtoisia sijoituspaikkoja.

Vaihtoehto A, nykyisen Saaren koulun paikka:
- rakennus näkyy Vanhalletielle ja muodostaa Koulutien näkymäpäätteen
- paikka on tilava ja kampusalueen keskipiste, helposti saavutettavissa eri suunnista
- ympärillä oleva tila mahdollistaa hyvät muuntelumahdollisuudet
- etäisyys asuinrakennuksiin on riittävän suuri, ei varjostavaa vaikutusta
- eteläpuolelle jää riittävästi aurinkoista piha-aluetta
- erilaisille laajennusvaihtoehdoille paljon tilaa
- riittävästi tilaa keittiön ja ruokalan sekä tarvittaessa myös liikuntasalin sijoittamiseen
- etäisyys p-paikalta lyhyt
- lähiliikuntapaikka lukion itäpuolella luonteva niin koulurakennusten kuin ympäristönkin kannalta
- suuri kampusalue jakautuu pienempiin ja helpommin hahmottuviin, rakennuksin rajattauihin ulkoalueisiin

Vaihtoehto B, lukion itäpuoli:
- tilaa vähän verrattuna Saaren koulun entiselle paikalle, laajentamismahdollisuudet selvästi huonommat
- tulee lähelle asuinrakennuksia-> varjostaa asuinrakennusten pihoja ja rajaa näkymiä
- tulee lähelle lukiota-> syö lukion laajentamismahdollisuuksia
- sijoittuu nykyisen ojan ja pyörätien päälle -> pyörätielle etsittävä uusi linjaus, valumavesille järjestettävä uusi reitti
- rakennus jää Vanhaltatieltä katsottuna piiloon lukion taakse
- vanhan koulun paikalle jää suuri aukea alue-> lähiliikuntapaikalle paljon tilaa, mutta tila ei rajaudu eikä hahmotu, lentokenttämäinen ja tuulille altis
- etäisyys nykyisille p-paikalle pitkähkö, voi lisätä ajoneuvoliikennettä lukion edessä, liikenneturvallisuus kärsii

Kaavoitusarkkitehti havainnollistaa kokouksessa näiden kahden mallin eroja hyöty- ja haittapuolineen sekä esittää Koulu 2022 -työryhmän näkemyksen valittavaksi vaihtoehdoksi.

Ehdotus:
Kunnanhallitus päättää valita ison koulun sijoituspaikaksi ja asemakaavamuutoksen pohjaksi mallin A.

 

 

Päätös:

 

Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen.

- - - - - - - - - -
Merkittiin, että kunnanhallituksen varajäsen Päivi Niemelä saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana klo 17.45.
Kaavoitusarkkitehti Jyrki Määttä oli asiantuntijana kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan klo 17.30-19.00.
__________

 

Khall 13.03.2019 § 59


Koulu 2022 -työryhmä on kokoontunut seitsemän kertaa. Työryhmän ja sen tiimien työskentelyn ja ideoinnin tulokset on koottu tavoiteraporteiksi osa 1 ja osa 2. Raporteissa pyritään määrittelemään ne uudelle koululle ja oppimisympäristölle asetettavat tavoitteet ja reunaehdot, jotka suunnittelijan on huomioitava.

Liitteenä Koulu 2022 -työryhmän ideointivaiheen raporttiluonnokset liitteineen.

Ehdotus:
Kunnanhallitus ohjeistaa Koulu 2022 -työryhmää raporttien viimeistelyyn.

 

 

 

Päätös:

 

Kunnanhallitus ohjeisti jatkovalmistelua seuraavasti:

- Hyvän ja vetovoimaisen koulun tunnusmerkkien ja sisällön kirkastamisessa edelleen tarvetta jatkotyöskentelyyn.
- Materiaalivalinnan suhteen tulee kuulla vielä riippumattomia asiantuntijoita ( Puurakentaminen )
- Koulun oppilasmäärän mitoitus vaikuttaa tulevaisuuden kouluverkkoon.
- Keittiötarkastelu ( valmistuskeittiö / jakelukeittiö ) tehdään koko kunnan tasolla ottaen huomioon sosiaali- ja terveydenhuollon ateriapalvelut.
- Esiopetuksen integroituminen varhaiskasvatukseen nähdään hyvänä linjauksena.
__________

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa